04 September 2009

A Beautiful Hadith...

salam semua...

sekali sekala fifie nk jge share dgn korang ttg ilmu agama nie.. krn kita manusia lumrahnya penuh dengan kelemahan dan kekhilafan.. so, kte seharusnya sentiasa berusaha utk memperbaiki ilmu dlm dada, terutamanya ilmu agama betul x? dan entry kali nie adalah berkaitan dgn hadis rasulullah S.A.W yg sgt baik utk kte renungi bersama.. klu ade masalah dlm penggunaan english pd entry kali nie, sila bgtau k.. krn sy copy paste directly dr email yg sy trima.. selamat membaca! :)


Dapatkan Mesej Bergambar di Sini


Rasulullah S.A.W said. "When a man dies and his relatives are busy in funeral, there stands an extremely handsome man by his head.. When the dead body is shrouded (dikafankan), that man gets in between the shroud (burial sheets) and the chest of the deceased (the particular dead person)..

When after the burial, the people return home.. 2 angels, Munkar and Nakeer (names of two special Angels), come in the grave and try to separate this handsome man.. so that they may be able to interrogate (to examine by questioning formally) the dead man in privacy about his faith.. But the handsome man says, "He is my companion (sahabat), he is my friend.. I will not leave him alone in any case.. If you are appointed for interrogation (questioning), do your job.. I cannot leave him until I get him admitted into Paradise"..


Dapatkan Mesej Bergambar di Sini


Thereafter he turns to his dead companion (sahabat) and says, "I am the Qur'an, which you used to read, sometimes in a loud voice and sometimes in a low voice.. Do not worry.. After the interrogation (questioning) of Munkar and Nakeer, you will have no grief (trouble or difficulty)"..
When the interrogation (questioning) is over, the handsome man arranges for him from Al-Mala'ul A'laa (the angels in Heaven) silk bedding (alas tempat tidur dari sutera) filled with musk (perfumes made from musk deer body)..

Rasulullah S.A.W said, "On the Day of Judgement, before Allah, no other Intercessor (intermediary who acts to appeal @ provide argument) will have a greater status than the Qur'an, neither a prophet nor an angel"..

Please keep forwarding this Hadith to all because...
Rasulullah S.A.W said, "Pass on knowledge from me even if it is only one verse"..


Dapatkan Mesej Bergambar di Sini



p/s bermanfaat sgt2 kn korang pe yg terkandung dalam hadis nie? krn itu jelas menunjukkan yg Allah sgt menyayangi hambaNya yg rajin membaca al-Quran dan selalu membacanya dgn usaha yg konsisten.. tp sbnya, membaca al-Quran je x cukup btul x? krn sebaik2 mukmin yg membaca al-Quran adalah, mukmin yg selalu membaca ayat2 Allah tersebut, berusaha utk memahaminya menggunakan tafsir dan sentiasa istiqamah mengamalkan ajaran yg terkandung dalam al-Quran dalam kehidupan seharian..

maafkn sy korang, sesungguhnya sy belum lg layak utk bercakap ttg perkara nie.. krn bg diri sy sendiri, terlalu byk kelemahan dan kekurangan berbanding pe yg benar2 sy faham ttg agama sy sendiri.. tp sy selalu percaya yg ilmu tu sgt baik utk dkongsi dan sama2 dsebarkan.. pe lagi ttg ilmu akhirat.. tambahan pula, manusia akhir zaman nyatanya berdepan dgn terlalu banyak dugaan dan cabaran..


Dapatkan Mesej Bergambar di Sini


rakan2 blogger dan bukan blogger yg dkasihi sekalian, jom budayakan kebiasaan membaca al-Quran? terutamanya dalam bulan ramadhan nie, yg mana kte semua tau pahala atas segala amal ibadah yg kte lakukan jauh lebih berganda2 lg dari bulan2 yg selainnya.. dan membaca al-Quran nie x susah pn sbnya korang, hanya perlukan iltizam dan semangat yg ikhlas.. mgkn ade yg khuatir tahap bacaan mereka msh lg rendah dan x lancar berbanding orang2 len.. tp menurut kata2 seorang imam dalam sesi tazkirah pendek yg sy hadiri semalam, x lancar membaca bukan satu alasan utk tidak langsung membaca al-Quran dalam bulan ramadhan.. kerana Allah Maha Penyayang, insyaAllah amalan kte x menjadi masalah utk dterima Allah jika dniatkan dgn hati yg ikhlas.. lgpn the more practice u do, the better u will be isn't it? heeee~ dan pd mereka2 yg hadir sesi semalam, sila betulkan sy jika ade yg salah k.. krn ade gangguan bunyi orang bercakap2 semalam, jd ade part2 yg sy tak dapat nk pick up sgt.. uhuk uhuk~ :(

sama2 la kte perbaiki mne yg kurang dan improve lg perkara2 yg baik selalu kte amalkan ok.. insyaAllah, mudah-mudahan hidup nie lebih dberkati Allah.. amin2 ya rabbal alamin.. 2 jela kut utk post kali nie, take care semua.. hehehe, salam... :)

12 comments:

Melz said...

amin²... neway mel suke tgk pic ke - 3.. sungguh tenang dan damai...

..::..ein..::.. said...

salam fifie...
good entry dik
penuh dgn manfaat..teruskan usaha fifie ye
walau ape pun mslh kita, tenang kan la ati dgn Al-Quran..kerana itu la ubat yg paling mujarab..itu juga yg akk lakukan setiap hari..smoga kt sama2 peroleh kedamaian di hati kita

Fifie Ierina said...

salam...

melz,
pic 3 tuh yg awak ckp tenang? hehehe, pelik pn ade.. cz pd sy, pic 1 la yg plg cantik sekali.. :P

sis ein,
wa'slm w.b.t.. thanks akak! terharunye sy akak ckp entry nie bagus.. syukur alhamdulillah.. sy mmg xnk blog nie semata2 psl sy, cz sy nk ade perkongsian ilmu gk dalam nie.. 2 yg sy harapkan.. :)

ya betul.. sekejap je da separuh ramadhan, hati rse sedey sgt sbb sy tau sy byk lg kekurangan.. insyaAllah sy akan terus membaca al-Quran dan berusaha nk khatamkan dalam bulan puasa nie.. amin :)

thanks akak.. seriously sgt terharu (^_^)

green said...

suka poster kat en3 tu..
not just in ur heart, ur hand too..
nice post!

Melz said...

mata lain² haha

Fifie Ierina said...

green,

hahaha, baekkk! yup, sy ske amek testi kt iluvislam.com cz banyak sgt yg lawa2.. thanks eh awak :)

melz,
hahaha, puas sy fikir awak nk ckp pe sbnya.. rpnye psl komen sy kt atas nie ke? hikhik! yela2, paham :P

chipsmore said...

insyaAllah amalan baik di bulan ramadhan akan diterima..yg penting..ikhlas ;)

taqO said...

salam.
yeap! byk manfaat dlm hadis tersebut.
disini sy juga ingin berkongsi
sedikit maklumat.
bagi yang ingin membuat amalan membaca Al-Quran
tersebut,adalah langkah yang sangat baik.

tetapi bacalah kerana niat kerana ALLAH.
"Bukan hamba RAMADAN yang mana melakukan Ibadah
hanya ketika bulan Ramadan sahaja."
maka kamu akan dapat apa yang sepatutnya kamu
dapat.

satu lagi,
apa yang dikatakan dalam tazkirah itu,
ada betulnya. sy bukanlah arif sangat.
tetapi ilmu itu harus dikongsi.
jadi berbalik pada topik xtahu membaca
sebagai satu alasan.
Bagi mereka yang masih merangkak2 untuk membaca,
pahala yang diterima oleh mereka adalah 2x ganda
daripada orang2 yang telah lancar membaca Al-Quran
tersebut. Jadi semangat anda tidak sia2..
"jangan lepaskan sebuah niat baik yang hendak kamu
lakukan kerna kamu tidak pernah tahu akan ganjaran
yang kamu akan dapat untuk segala kesulitan yang
kamu hadapi untuk membuat kebaikan tersebut."
Hanya berkongsi maklumat.
skian. :)

JHafiz said...

tak kesah dik... tanggungjwb dakwah tu d bahu semua orang.. bukan tugas mutlak bg kaum agamawan sahaja... sama2 la pesan memesan dgn kebaikan

naz said...

so,this is it? thanks fer nasihat tu.huhu! very thoughtful la u ni. =)

-[zul]- said...

salam untk semua...
maaf mungkin saya lambat untuk membaca blog ini...
bagi saya fifie memang bersemangat untuk dalami ilmu agama...
dulu saya pun cam fifie gak...terlalu ingin menguasai ilmu agama...niat memang ikhlas kerana ALLAH S.W.T...
tapi dalam pencarian dalam hidup saya yang inginkan keindahan dalam agama...
akhirnya saya kalah juga dengan godaan syaitan sehinggakan saya hanyut dalam lembah kehinaan...
saya tak tahu akhir hayat saya bagaimana...
mungkin dalam kehinaan atau keindahan islam yang saya cari selama ini...
sekarang saya telah sedar dan ingin keluar dari lembah kehinaan ini...tapi saya tidak tahu akan berjaya atau pun tidak...
saya harap sahabat2 sekalian doakan saya supaya saya dapat mengecapi apa yang saya impikan selama ini...
dan kepada fifie...
berhati2 dengan setiap langkah anda...kenali dan dalami setiap benda yang anda ingin lakukan...
pesan kepada orang tua anda supaya jaga perjalanan hidup anda...
insyaALLAH anda tidak akan lalui apa yang saya sedang lalui...
insyaALLAH...wasalam...

Fifie Ierina said...

waalaikumussalam warahmatullah...

kepada zul, terima kasih yang tidak terhingga atas komen awak.. tiba2 membacanya dalam email saya membuatkan saya rasa sangat terharu, kerana sudah lama saya tidak menulis untuk pembaca yang sudi menjenguk blog saya yang tidak seberapa ini.. menulis tentang kisah kehidupan saya serta berkongsi ilmu bermanfaat yang mungkin serba sedikit boleh membantu memanfaatkan hidup orang lain yang membacanya...

zul,
pesan saya dari hati yang ikhlas, tunaikanlah taubat nasuha untuk membersihkan diri awak daripada segala kekotoran yang membelenggu kehidupan awak selama ini.. usah memeningkan kepala awak dengan memikirkan, adakah satu saat nanti awak akan mati dalam keadaan seorang mukmin yang beriman atau dalam keadaan seorang mukmin yang mati dalam kesesatan.. minta dijauhkan Ya Allah, nauzubillahu minzalik.. kerana pada saat ini, awak masih lagi seorang hamba Allah yang dipanjangkan umur dan diberikan hidayah untuk segera bertaubat, supaya dpt menghargai hidayah yang telah sekian lama Allah hadiahkan dalam hati awak...

pada setiap saat yang berharga Allah pinjamkan pada hambaNya, kadang kala kita lalai daripada tugas kita dilahirkan ke dunia yang fana ini.. kuatkanlah semangat awak, carilah keredhaan Allah yang datangnya daripada kitab suci al-Quran dan sunah Rasulullah SAW...

saya ini bukanlah seorang yang benar-benar baik jauh sekali layak untuk memberikan panduan dan nasihat kepada mana-mana sahabat seagama saya di dunia ini yang masih lagi mengharapkan keredhaan Allah SWT.. tp sekadar ingin berkongsi, peganglah al-Quran itu erta-erat dalam hati awak.. isilah masa lapang awak dengan berusaha untuk memahami tafsirnya dan berusaha mendekatkan diri awak pada bacaan ayat suci al-Quran setiap kali awak merasa ingin melakukan dosa..

insyaAllah, Allah akan melindungi hati-hati hambaNya yang ingin bertaubat dan juga ingin segera berubah.. dengan syarat, semangat untuk berubah dan keluar dari lembah kehinaan itu datangnya dari jati diri seorang mukmin yang kuat, juga sifat suka mengingati kematian, kerana datangnya setiap rahmat itu pasti akan disusuli dengan dugaan dan ujian...

insyaAllah, saya sudi mendoakan kebahagiaan awak di dunia dan di akhirat.. awak sangat dipersilakan untuk terus berkomunikasi dengan saya di dalam blog ini dan untuk menganggap saya seorang sahabat awak yang baik walaupun hanya di alam maya.. sekadar apa yang mampu saya bantu, insyaAllah akan saya bantu dengan niat ikhlas kerana Allah SWT.. wallahualam...

jazakallahu khairan khatira, semoga Allah akan membalas dengan kebaikan kepadamu.. wassalam

p/s ambillah link ini sebagai langkah pertama saya untuk membantu awak.. yang baik itu datangnya daripada Allah, dan yang tidak baik itu datangnya daripada diri saya sendiri, wallahualam

http://www.alquran-melayu.com/

Related Posts with Thumbnails
 

FIERINA'S PAGE © 2008. Design By: SkinCorner